Juha Pekola
Opettaja, mielenterveys-, kriisi ja päihdetyö
Centria ammattikorkeakoulu
Oletko facebookissa, twitterissä, Youtubessa,
Instagramissa ja mitä näitä nyt onkaan? Hallitsetko somea, peukutatko
työkaverin kuvia, lähetätkö instagramiin kuvan lautasannoksesta, jonka miehesi
loihti sinulle sunnuntaina? Montako tykkäystä sait? Odotitko lauantaina
kiihkeästi lottoriviä, ostitko arvan, löitkö vetoa pelituloksesta, pelasitko
kauppareissulla ohi mennessäsi hedelmäpeliä? Pelaatko, pelaatko kenties liikaa,
onko sinulla peliongelma, onko sinulla peliriippuvuus? Tunnistatko sen, mikäli
näin on. Vaikka sinulla ei ole, ehkäpä asiakkaallasi on.
Mistä rahapeleissä on kysymys?
On olemassa mitä erilaisimpia pelejä,
suomalaisten suosikista Lotosta aina nettipokeriin ja pajatsoon asti. Tietokone
ja internet mahdollistavat uusien pelien ilmestymisen koko ajan. Rahapeleillä tarkoitetaan kaikkea sellaista
pelaamista, jossa pelin voitto tai tappio on rahaa tai rahan arvoinen.
Arpajaislaissa (ArpajaisL 2 §) arpajaisilla (= rahapelit) tarkoitetaan
toimintaa, johon osallistutaan vastiketta vastaan ja jossa osallistuja voi
saada kokonaan tai osittain sattumaan perustuvan rahavoiton. Rahapelit perustuvat
usein sattumaan, näissä voitto määräytyy kokonaan sattuman perusteella, esim.
lotto, ruletti ja rahapeliautomaatit. Joissakin peleissä voi voitto perustua
osin pelaajan tietoon ja taitoon pelin säännöistä, todennäköisyyksistä ja
pelikohteista, esim. vakioveikkaus, toto, pokeri. Voiton todennäköisyys vaihtelee
suurestikin, eri peleissä on erilaiset todennäköisyydet. Esim. lotossa
päävoiton saamisen todennäköisyys on 1:15 300 000 ja raha-automaateissa
päävoiton todennäköisyys on 1:1 000 tai jopa 1.10 000. Pelaajat kyllä usein
luovat kuvitteellisia käsityksiä onnenpelien tuloksien hallinnasta. He pyrkivät
ennustamaan tulosta aikaisempien pelien tulosten perusteella. Pelaajien
ajatusharhat/uskomukset ovat usein seurausta ihmisten kyvyttömyydestä huomioida
tapahtumien riippumattomuutta toisistaan ja ymmärtää peliin liittyviä
todennäköisyyksiä. Kyseessä on ns. pelaajan harha. (THL 2009.)
Suomalaisten pelaaminen
Suomessa rahapelaaminen keskitetty
Veikkaukselle, RAY:lle (raha-automaatti yhdistys) ja Fintotolle (hevosurheilu).
THL:n Suomalaisten rahapelaaminen 2011 – kyselyssä selvitettiin 15 – 74 vuotiaiden
suomalaisten rahapelaamista. Kyselyyn vastanneista 78% oli pelannut viimeisen
12kk:n aikana jotakin rahapeliä. Rahapelejä pelanneista 12% pelasi useita
kertoja viikossa ja n. kolmasosa vähintään kerran viikossa. Internet on avannut
uusia mahdollisuuksia pelata rahapelejä. Suomessa laillisia rahapelejä netissä
tuotavat Veikkaus, RAY ja Fintoto. Internetissä on lukematon määrä ulkomaalaisia
(osa hyvinkin kyseenalaisia) rahapelisivustoja. Noin viidesosa (21%) rahapelejä
pelanneista 15 – 79 vuotiaista on pelannut netissä viimeisen 12 kk:n aikana,
16% kertoo pelanneensa myös ulkomaalaisten peliyhtiöiden sivuilla. Suomalaiset
käyttävät rahapeleihin tutkimuksen mukaan keskimäärin 14,14€ viikossa. Suomalaiseten
pelinyhtiöiden voitto, eli pelaajien tappio oli v.2010 1,5miljardia euroa. (THL
2012, 20-27.)
Pelaaminen – ongelmapelaaminen -
peliriippuvuus
Suurimmalle osalle pelaajista ei
pelaaminen tuota minkäänlaisia ongelmia. Noin neljäsosa suomalaisista ei pelaa
lainkaan, toisessa ääripäässä on paljon pelaavia ongelmapelaajia. Tämä toinen ääripää
voidaan määritellä riskipelaamiseksi, ongelmapelaamiseksi ja peliriippuvuudeksi
tai pelihimoksi. Riskipelaajat pelaavat runsaasti johon liittyy suuri riski
myöhemmin ilmeneviin ongelmiin ja haittoihin. Ongelmapelaamiseen liittyy
eriasteista haitallista pelaamista, joka vaikuttaa kielteisesti eri elämän
osa-alueille (työ, koulu, opiskelu, perhesuhteet jne.) Pelihimolla ja
–riippuvuudella tarkoitetaan ICD- ja DSM-tautiluokitusten kriteerit täyttävää
pelaamista. (Heikkilä, Laine, Salokoski, 2009.) THL:n tutkimuksessa v.2011
kartoitettiin ongelmapelaajien määrää SOGS-R – kyselyn perusteella (South Oaks
Gambling Screen). Tämän luokittelun perusteella ongelmapelaajiksi viimeisen
12kk:n aikana luokiteltiin 2,7% Suomen 15-74 vuotiaasta väestöstä.
Ongelmapelaaminen on selvästi yleisempää miehillä kuin naisilla. (THL 2012, 39.)
Kohtaatko työssäsi – miten puutut
Ongelmapelaaminen ja peliriippuvuus ovat
vaikeasti havaittavia ja osin haasteellisesti mitattaviakin. Pelkillä
euromäärillä ei ongelmapelaaminen ilmene, jollekin 100€ panos on jo liikaa
jollekin 10000€ pieni summa. Eräässä lehdessä esim. uutisoitiin miehen
hävinneen nettipokerissa yli 100 000€.
Rahapeliongelmista aiheutuvat ongelmat uhkaavat ihmisten hyvinvointia ja
kansanterveyttä. Velkakierrettä, pikavippejä, univaikeuksia, masennusta,
ahdistusta, sosiaalisia ongelmia jne. Peliongelmista kärsivät niin pelaajat
kuin pelaajien läheisetkin. Pelkästään ongelmapelaajia arvioidaan olevan n.110
000 ja tämän lisäksi iso joukko ongelmapelaajan läheisiä. Peliongelmaa ei siis
missään tapauksessa pidä vähätellä, vaan asiaan tulee tarttua. Pohjanmaan
alueelle saatiin viime vuonna THL:n Pelipilotti-hanke. Keski-Pohjanmaan ja
Vaasan yhteishanketta hallinnoi Kokkolan kaupunki/ Pohjanmaan päihdetyön
kehittämiskeskus. Hankkeen avulla on tarkoitus saada ongelmapelaajien
alueelliset tuki- ja hoitopalvelut kuntoon. Hankkeen tavoitteena on
peliongelman tunnistamisen, puheeksiottamisen ja hoitoonohjauksen ja hoidon
kehittäminen perus- ja erityispalveluissa. (Lång 2013.) Centria AMK on edustus
hankkeen ohjausryhmässä sekä kehittäjäryhmässä. Osin tämän hankkeen
innoittamina Centria AMK, VAMK (Vaasan AMK) ja SEAMK (Seinäjoen AMK)
toteuttavat parhaillaan myös THL:n koordinoimaa Rahapelien ehkäisy ja hoito-
verkkokurssia. Tällä viiden opintopisteen kurssilla on kattava materiaali- ja
tietopaketti rahapeleistä ja rahapelihaitoista. Kurssi koostuu kolmesta
moduulista 1. Rahapelaaminen yhteiskunnassa (2op) 2. Rahapeliongelman synty,
kohtaaminen ja ehkäisy (2op) ja 3. Hoito- ja kuntoutusmenetelmät rahapeliongelmissa
(2op). Kurssi kestää n. 6kk ja
toteutetaan pääosin verkossa, lukuun ottamatta kolmea lähipäivää. Kurssi
soveltuu erinomaisen hyvin kaikille niin sosiaali- kuin terveysalan ammattilaisille
ja opetushenkilökunnalle, oikeastaan kenelle tahansa. THL on tämän kurssin
lisäksi rakentanut pienempiä verkkokursseja esim. Rahapeliongelmien kohtaaminen
mielenterveystyössä 2op. Verkkokurssien järjestäjinä toimivat oppilaitokset ja
korkeakoulut. Centria AMK:lla on mahdollisuus toteuttaa erilaisia aiheeseen
liittyviä verkkokursseja myös yhdessä VAMK:n ja SEAMK:n kanssa ja mahdollisesti
myös Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kanssa.
Erityisesti rahapelaaminen herättää
suuren yhteiskunnallisen huolenaiheen. Suomalaiset ovat havahtuneet peliongelman
mukanaan tuomiin haittoihin. Sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät
kohtaavat yhä useammin ongelmapelaajia ja heidän läheisiään. Useammassa viimeaikaisessa
tutkimuksessa ammattilaiset, niin perus- kuin erityispalveluissa, kaipaavat
osaamisen vahvistamista. Peliongelmasta puhuminen ja sen puheeksi ottaminen
tulisi olla luonnollinen osa työtä. Tässä toki riittää haastetta kun
päihdeongelmankin puheeksi ottaminen osin kangertelee. THL on koonnut netti
sivuilleen kattavan materiaalipaketin peliongelmista. Tietoa ja koulutusta on
saatavilla, niitä hyödyntämällä löytyy välineitä ja apua peliongelmaisen ja
hänen läheisensä kohtaamiseen.
Niin ja tässä kirjoituksessa keskityttiin
rahapeleihin. Kokonaan käsittelemättä ovat tietokonepelit, kännykkäpelit,
facebookit ja muut tietotekniikan mukanaan tuomat ilmiöt.
Lähteet:
Heikkilä, J., Laine, J. &
Salokoski T., 2009. Rahapelien haitta-arviointi. Helsinki: THL
Lång S. 2013. Pelipilotti 2013–2015.
Toiminta ja taloussuunnitelma. Pohjanmaan maakuntien päihdetyön
kehittämiskeskus.
Turja, T., Halme, J., Mervola, M.,
Järvinen-Tassopoulos, J. & Ronkainen, J-E., 2012. Suomalaisten rahapelaamien
2011. Tilastoraportti. Helsinki: THL.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti