Kaija Kähäri-Wiik
toimialapäällikkö
Keski-Pohjanmaan ammattiopisto, Hyvinvointiala
Muistaako kukaan enää
aikaa, kun koulutettiin apuhoitajia, kuntohoitajia, lastenhoitajia,
kodinhoitajia, kehitysvammaistenhoitajia,
lääkintävahtimestari-sairaankuljettajia, vastaanotto-osastoavustajia,
hammashoitajia ja mielenterveyshoitajia? En halua ihannoida entistä
koulujärjestelmää, mutta taisi siinä olla muutamia hyviä puolia. Opiskelijan
kannalta sellaisena näkisin helposti omaksuttavan ammatti-identiteetin
muodostumisen, minkä johdosta työmahdollisuudet olivat selkeät. Ryhmät olivat
kiinteitä ja pysyviä, mikä useimmiten loi mahtavan luokkahengen ja positiivisen
sosiaalisen kontrollin poissaoloihin ja tehtävien suoritukseen. Opettajan
pöydän takaa katsottuna ryhmät olivat keskenään erilaisia, persoonallisia niin,
että vaikka opettaja ei olisi tiennyt, mikä ryhmä on kysymyksessä, hän olisi
voinut sen tunnistaa esimerkiksi opiskelijoiden silmien pilkkeestä,
pukeutumisesta, äänekkyydestä ja osallistuvuudesta.
Kunnissa huomattiin 1990-luvun lamaa lähestyttäessä sosiaali- ja terveysaloilla
päällekkäisiä toimintoja. Muun muassa saattoi käydä niin, että kotihoidossa
olevan asiakkaan luona kävi samana päivänä kodinhoitaja, apuhoitaja ja josko
vielä seurakunnan diakonissa piipahti. Sitten taas kukaan ei käynyt pitkään
aikaan. Näiden ongelmien purkamiseksi ryhdyttiin työstämään lähihoitajan
koulutusta, jonka oli tarkoitus korvata yhdellä tutkintonimikkeellä kaikki
edellä mainitut ammatit. Tosin koulutusohjelmiin, ”erikoistumisvuoteen”,
upotettiin entisten tutkintojen työtehtävät. Tämän seurauksena opiskelijaryhmät
hajoavat koulutuksen viimeisenä vuotena ja valinnaisuuden vuoksi jo
ensimmäisinä vuosina.
Lähihoitaja hyödyntää työssään laaja-alaista sosiaali- ja terveysalan
tietoperustaa ja osaamista. Nykyiset yhteiskunnalliset ongelmat ovat monimutkaisia
ja niiden ratkaiseminen vaatii eettistä osaamista, vastuullisuutta, yhteistyötä,
neuvottelutaitoa, joustavuutta, suvaitsevaisuutta ja luovuutta. Näitä
ominaisuuksia ja taitoja pyritään opiskelijoissa kehittämään sen lisäksi, että
tietotekniikan ja kielten osuus koulutuksessa korostuu.
Työelämän rakenteelliset muutokset, taloudelliset vaikeudet ja asiakkaiden
arkielämän kysymykset edellyttävät jatkuvasti yhä enemmän työntekijältä
monipuolista osaamista. Niinpä hyvän lähihoitajan tunnusmerkkeihin kuuluvat
yhteistyötaidot ja kyky toimia osaltaan työyhteisössä tulokselliseen toimintaan
tavoitteiden mukaisesti. Tuntuu melkein siltä, että nykyään ja varsinkin
tulevaisuudessa jokaisen lähihoitajan pitäisi korvata kaksi edeltäjäänsä uusin
ja muuttuvin taidoin.
Kaipaan noita kodinhoitaja - kotiavustaja - perushoitaja - apuhoitaja-aikoja. Tosiaankin, nykyisiltä lähihoitajilta odotetaan että yksi vastaa vähintään kahta. Jokainen oli oman asiansa rautainen osaaja.
VastaaPoistaSiitä kotiavustaja-apuhoitaja-ajasta on jo yli 20 vuotta...
PoistaKiinnostavia näkökulmia! Hyvä kun joku uskaltaa äänen nostaa pohdittavaksi, onko kaikki koulutuspolitiikassakaan aina ole ollut kehitystä eteenpäin.
VastaaPoista