Erkki Penttinen, Tulosaluejohtaja,Perhepalvelut ja
sosiaalityö, Vaasan kaupunki
Maritta Vuorenmaa, Kehittämispäällikkö,Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Vaasan toimipaikka
Maritta Vuorenmaa, Kehittämispäällikkö,Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Vaasan toimipaikka
Nuorten hyvinvointia edistävä
opiskeluhuoltolaki on nähtävä investointina nuorten tulevaisuuteen. Siirtäähän
eheyttävä laki painopistettä ongelmakeskeisestä toiminnasta ongelmien ehkäisyyn.
Laissa tavoitteena on, että myös toisella
asteella opiskelijat saavat matalan kynnyksen oppilashuollon ja
psykososiaalisen tuen palveluja (esim. kuraattorin ja psykologin palvelut). Hyvä
varhainen puuttuminen vähentää ongelmien pitkittymistä ja pahenemista. Parhaimmillaan
nuoren ja hänen lähipiirinsä kokemat hyvinvointi- ja terveyshyödyt sekä kunnan
kannalta kustannushyödyt yhdistyvät.
Uusi laki vahvistaa ajatusta
hyvinvointikunnasta ja kunnan lakisääteistä velvoitetta kuntalaisten
hyvinvoinnista huolehtimisesta. Kyse on toisen asteen koulutuksen järjestäjien
ja kunnan entistä tiiviimmästä yhteistyöstä nuorten hyvinvoinnin, terveyden ja
mielenterveyden edistämiseksi. Lain toimeenpanon välineinä ovat ennen muuta
kunnan eri hallintoalat kattavat hyvinvointisuunnitelmat ja oppilaitosten
opiskeluhuolto- tai hyvinvointisuunnitelmat seurantoineen.
Hyvinvointia halutaan kehittää tietoon
perustuen. Pohjanmaan alueella ja Vaasassa on runsaasti faktatietoa nuorten
hyvinvoinnista ja terveydestä. Tietoa on saatu nuorilta osallistavin toimintatavoin
(esim. nuorisovaltuusto, nuorisoraadit ja fokusryhmät), alan asiantuntijoilta,
tutkimuksista (esim. barometrit, alueellinen terveys- ja hyvinvointitutkimus ja
BoWerin hyvinvointiin paneutuva tutkimusohjelma) sekä kansallisista ja
alueellisista tilastoista eri hallinnon aloilta.
Tietoon perustuvasti Pohjanmaan maakunnassa ja
Vaasan kaupungissa toiminnan kehittämisen painotus on yhteinen - niin hyvin
kuin alueen ihmiset voivat, niin elinvoimainen alue on. Myös kansalliset alan
suunnitelmat ja ohjelmat hallitusohjelmaa myöten painottavat hyvinvointia ja
syrjäytymisen ehkäisyä. Toisella asteella suuri syrjäytymisriski on erityistä
tukea tarvitsevilla nuorilla ja maahanmuuttajataustaisilla nuorilla.
Mielenterveys- ja päihdeongelmat on peruspalvelujen, erikoispalvelujen ja
hoitotakuun suuri haaste. Syrjäytyminen on huono-osaisuutta usealla elämän
alueella.
Tavoitteista tekoihin on yhä pitkä matka. Jokainen tietää, että ongelmien ehkäiseminen
ja varhainen tuki ovat nuoren edun mukainen ja taloudellisesti kaikkein järkevin
toimintatapa. Nuorten syrjäytymistä ehkäiseviin peruspalveluihin käytetään koko
Suomessa vuosittain noin 230 miljoonaa euroa. Lastensuojelun keskusliitto
selvitti, että yhden päihde- ja rikoskierteeseen ajautuneen nuoren auttaminen
lastensuojelun tukitoimissa erityisnuorisotyön, päihdetyön ja koulun
yhteistyönä maksaisi 5 500 euroa. Kriisiytynyt huostaanottoon johtanut
tilanne maksaa vuoden sijoituksen jälkeen jo yli 110 000 euroa. Arvioidaan,
että yläkoulussa pysyvästi syrjäytynyt nuori maksaa elinaikanaan noin
1 400 000 euroa. Jos yksi kuraattori estää yhden nuoren elinikäisen
syrjäytymisen, voidaan näin säästyneellä summalla palkata 25 kuraattoria
vuodeksi. Nuoren ja lähipiirin kokemalle pahoinvoinnille ei voi laskea hintaa
euroissa.
Tutkitusti syrjäytymistä ehkäisevät parhaiten
yhteen sovitetut, asiakkaan tarpeista lähtevät ja asiakasta ja hänen perhettään
osallistavat palvelukokonaisuudet. Oppilashuolto onkin parasta, kun se on riittävän
vahva ja toimiva osa kunnassa nuorten hyvinvointia ja terveyttä edistävää,
ehkäisevää ja korjaavaa palvelukokonaisuutta. Yksittäisten toimenpiteiden tulee
nyt muuttua ehjiksi palvelukokonaisuuksiksi. Tarvitaan yhteinen tahtotila,
oppilas- ja opiskelijahuollon asiantuntijoita - ja nuoria osallistavaa hyvinvointipolitiikkaa.
Tällaisessa työskentelyssä tarvittavia keinoja, tietoa ja osaamista kyllä
löytyy.
Kirjoitus julkaistu Pohjalaisessa 17.1.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti