Johannan Alatalo
yliopistonopettaja
Kokkolan yliopistokeskus Chydenisu
Sähköpostikysely kolahteli useampaankin
sähköiseen postilaatikkoon marraskuussa 2013. Lähetin nimittäin joukolle lastensuojelun
ja sosiaalityön parissa tällä alueella työskenteleviä ja sosiaalityötä Kokkolan
yliopistokeskuksessa opiskelevia kyselyn koskien heidän käsitystään lastensuojelun
yliopisto-opetuksen tilasta ja sen kehittämiseen liittyvistä toiveista. Onnekkaimmat
saivat saman kyselyn moneen kertaan, kun kokematon kyselijä vasta opetteli
kyselyn lähettämistä. Tahdon näin blogin kautta lähettää kiitokseni kyselyyn
vastaajille ja pyytää anteeksi aiheuttamaani harmia.
Sosiaalialan ihmiset eivät vähästä hätkähdä
ja näin sain kyselyyni hienosti vastauksia. Alkuperäinen kysely ja
muistutusviestittely toivat vastauksia yhteensä 74. Vastausten analysointi on
vielä kesken, mutta ajattelin tuoda esille blogin kautta alustavia tuloksia
kyselystä. En ole eritellyt tähän vastaajaryhmiä ja kerron vastauksista
yleisimpien vastausten mukaisesti.
Kysyin aluksi millaisia valmiuksia mielestäsi
nykyinen yliopisto-opetus antaa lastensuojelun tehtäviin. Kysymys jakaa
vastaajat melko selvästi kahtia. Noin puolet vastaajista on sitä mieltä, että
yliopisto-opetuksen antamat valmiudet ovat heikot ja opetus on liian
teoreettista. Teoreettinen tieto ja käytännön kautta saatu tieto eivät
opetuksessa kohtaa toisiaan. Toinen puoli taas piti yliopisto-opetuksen antamia
perusvalmiuksia sosiaalityöhön ja lastensuojeluun hyvinä ja että opetuksessa
jopa korostuu lastensuojelu muiden sosiaalityön osa-alueiden kustannuksella.
Toiseksi kysyin lastensuojelun opetuksen
kehittämistarpeista ja mitä lastensuojelusta pitäisi ainakin opettaa?
Vastausten perusteellisuus ja rikkaus yllättivät enkä pysty niitä tähän
tyhjentävästi analysoimaan. Vastauksista nousi kuitenkin alueita, jotka
korostuivat. Lastensuojelun lainsäädäntöön ja lain soveltamisen harjoitteluun
tiivistyivät monien vastaukset. Pelkkä laintuntemus ei riitä, tarvitaan myös
mahdollisuuksia käsitellä asiakastapauksia yhdessä ja oppia käytännön
kokemuksista. Vastauksista nousi esille myös toive erillisestä, pakollisesti
lastensuojelussa tehtävästä työharjoittelujaksosta. Vastaajat toivoivat lisäksi, että käytännön
työntekijöitä käytettäisiin opetuksessa tuomaan realistista kuvaa käytännön
työstä.
Vastaajat kertoivat sosiaalityöntekijän
tarvitsevan tietoa lastensuojelun prosessista ja työmenetelmistä.
Sosiaalityöntekijän persoonalliset ominaisuudet ovat lastensuojelutyössä
tärkeitä. Sosiaalityöntekijän tulee olla eettisesti valveutunut, asiakkaitaan
arvostava, vahva ja omata hyvät vuorovaikutustaidot. Taitoja lapsen ja perheen
kohtaamiseen ja yhteistyön rakentamiseen tarvitaan myös ja yhtenä toiveena
nousi esille kokemusasiantuntijoiden käyttö lastensuojelun opetuksessa.
Opinnoissa tulisi käsitellä erityisesti väkivaltaa ja kaltoinkohtelun
tunnistamista, kiintymyssuhdevauriota, sijaistraumatisoitumista ja lapsen
normaalia kehitystä, mielenterveysongelmia ja päihdeproblematiikkaa. Moniammatillinen työ ja työ erilaisissa
verkostoissa ovat lastensuojelun arjen työn todellisuutta ja myös siinä työssä
tarvitaan taitoja, joita olisi hyvä opetuksessa nostaa esille.
Vastauksista käy ilmi lastensuojelutyön huono
julkisuuskuva. Huono käsitys lastensuojelusta vaikeuttaa avun hakemista ja
vastaanottamista lastensuojelusta ja näkyy lastensuojelua kohtaan tunnettuna
epäluulona ja torjuntana, joka voi vaikeuttaa yhteistyön käynnistämistä
perheiden kanssa. Miten voisi paremmin tehdä näkyväksi lastensuojelun ja
lastensuojelun asiakkaiden kohtaamia haasteita yhteiskunnassa ja miten
lastensuojelutyötä voisi kehittää? Mediataidot ja yhteiskunnallinen
vaikuttamistyö nousevat yhtenä sosiaalityön ja sosiaalityön opetuksen haasteena
vastauksista esiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti