Osallisuudesta on 2010-luvulla tullut yksi sosiaalialan ja sosiaalityön
kenttää määrittävä ja työskentelyä haastava käsite. Tuskin on löydettävissä yhtäkään
käynnissä olevaa kehittämishanketta , jossa osallisuutta ei jollain tasolla
mainittaisi tavoitteissa, toteuttamissuunnitelmassa tai jo otsikossa. Myös
tutkimuksessa osallisuus käsitteenä valtaa alaa tarkasteltaessa niin aikuisten
kuin lasten osallistumista tutkimukseen. Osallisuuden käsite ympäröi meidät
joka puolelta ja ilmiselvästi sillä on hyvä tarkoitus. Mutta mistä
osallisuudesta on kyse?
Osallisuus ymmärretään kuulumisena johonkin ja
mahdollisuutena vaikuttaa. Se syntyy osana vastavuoroista toimintaa ja
vuorovaikutusta. Sen perusedellytyksenä
on, että yksilöllä mahdollisuus saada tietoa ja oikeus ilmaista mielipiteensä,
vähintäänkin silloin, kun asia koskee häntä itseään. Osallisuuden ajatellaan
lisääntyvän mitä enemmän saamme vaikuttaa asioihin. Nämä kaikki on helppo
sijoittaa myös sosiaalityön ytimeen, mutta näyttää siltä, että meiltä puuttuu
valmiuksia ja mahdollisuuksia toimia osallisuutta tukien – ainakin, jos
tarkastelemme nykyisiä kehittämishankkeita.
Filosofi Eero Ojasen (2000) sanoin osallisuudessa on kyse
kokonaisuudesta, johon liittyy todellisuuden kaikkien eri puolten näkeminen ja
tunnustaminen. Ajattelen, että
osallisuuden edellytyksiä luotaessa tämä on tärkein lähtökohta ja tätä
epäkohtaa myös hankkeet korjaavat tarjoten uusia tapoja nähdä ja tunnustaa
kokonaisuuden osia.
Edelleen Ojasen ajatuksia lainaten: ”Osallisuus, kuten sivullisuuskin,
on samanaikaisesti sekä yksikön että yhteiskunnan tila. Yksi askel osallisuuden
tiellä on, että jätetään kokonaan sivuun kysymys, kumpaa pitäisi muuttaa
yhteiskuntaa vai yksilöä. Kysymys on molemmista, osallisuus on sekä- että.
Osallisuuden aineksia ovat ihmisen oma mielekkyyden kokeminen ja samalla
yhteiskunnallinen tila, tiettyjen yhteiskunnan perusvaatimusten toteutuminen.
Osallisuus on oivallus, että nämä kaksi ovat yhdessä, edellyttävät toisiaan.
Toisin sanoen osallisuus ei ole vain ihmisen sisäisen tila, mutta sitä ei ole
olemassa ilman sisäistä kokemusta. Se on
sisäinen tila, johon niin asiakkaalla kuin työntekijällä on oikeus. Tällöin on mahdollista kohdella niin itseään
kuin muita hyvin.
”Osallisuus on ihmisoikeuksien ja ihmisarvon maailma”
(Ojanen 2000, 97). Se on eittämättä käsite, jonka avulla sosiaalityö voi
jäsentää ja tutkia omaa toimintaansa yhdessä asiakkaiden kanssa – ei heitä
osallistamalla, vaan heidän kanssaan.
Anu-Riina Svenlin
yliopistonopettaja
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti