Leena Iisakkila
Perhepalvelujohtaja
Peruspalvelukuntayhtymä Kallio
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja sanastokeskus TSK
ovat käynnistäneet hankkeen, jossa täydennetään sosiaalihuollon asiakasasiakirjasanastoa
ja laaditaan sosiaalihuollon taloudellisen luokituksen sanasto. Sanastojen
tavoitteena on käsitteiden ja termien valtakunnallinen yhtenäistäminen.
Luokitusten ja sanastojen yhtenäistäminen on hyvä asia ja myöskin järkevää , kun asiaa ajattelee ammattilaisnäkökulmasta. Ohjeistuksilla ja yhtenäisillä kriteereillä samoista asioista puhutaan ja kirjoitetaan
samoilla termeillä ja käsitteillä. Tällä on suuri merkitys tiedon
näkökulmasta tutkittaessa ja
vertailtaessa esimerkiksi erilaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä.
Haasteena näkisin kuitenkin sen, miten saadaan käsitteet
ymmärrettäviksi asiakastilanteissa . Usein tulee tilanteita, joissa
työntekijä huomaa puhuvansa siten, että asiakas ei ymmärrä mistä puhutaan tai ymmärtää
asian eri tavalla kuin mitä työntekijä tarkoittaa.
Esimerkki 1: Asiakas
soittaa sosiaalitoimistoon ja on tyytymätön toimeentulotukipäätöksen, koska
hänelle ei ole maksettu perusosaa toimeentulotukena. Asiakas on sitä mieltä, että hänen käyttöönsä kuuluu jäädä
perusosan määrän verran rahaa. Siinä sitten työntekijän pitää ymmärrettävästi selvittää miten, toimeentulotuki määräytyy.
Esimerkki 2 : Asiakastilanteessa kysytään, miten paljon
asiakas käyttää päihteitä. Tähän
kysymykseen asiakas vastaa, että ei käytä päihteitä ollenkaan mitä nyt olutta
ottaa. Ilmeisesti asiakas ei ajatellut
oluen olevan päihdyttävä aine.
Esimerkit kuvaavat niitä arkipäivän tilanteita, joihin
törmäämme aina silloin tällöin. Työn
imussa ei aina muista tarkistaa, tulinko
oikein ymmärretyksi . Entäpä jos
asiakkaan äidinkieli ei olekaan suomi, miten silloin saadaan asiat selvitettyä. Asiantuntijuuden ja ammattilaisuuden
pohjaksi tarvitsemme kyllä yhtenäisiä
käytäntöjä ja termejä, mutta emme saa
piiloutua” ammattislangin” taakse, jotta
väärin ymmärryksiä puolin ja toisin ei tulisi. Työntekijän ammatillisuutta osoittaa se, että vaikeistakin asioista
pystyy puhumaan selkeästi ja niiden
oikeilla nimillä. Ammatillisesti selkeän
puheen opettelu vaatii tietoista
harjoittelua ja hyvää tilannetajua, koska asioita pitää pystyä ilmaisemaan eri tilanteissa ja eri asiakkaille eri tavalla. Näin menetellen mahdollisestaan asiakkaalle riittävä tieto ja lisätään
osallisuutta omien asioidensa hoitoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti